Dwie małe – wielkie wygrane

wygrana sprawa - postępowanie administracyjne - kancelaria Bytom

Na wstępie dzisiejszej notki chcielibyśmy wyjaśnić, iż w zakresie naszych zainteresowań naukowych, znajduje się prawo i postępowanie administracyjne. Z definicji niejako wiemy, że większość prawników, która przeczyta powyższe zdanie, nie będzie chciało kontynuować lektury, bowiem zamiłowanie do prawa administracyjnego dla prawnika, to jak uwielbienie Ekstraklasy przez konesera futbolu. Wyjaśniamy jednak, że dzisiejszy post będzie prezentował zagadnienia o charakterze merytorycznym, w oparciu o sporządzone przez naszą Kancelarię skargi do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, które w ostatnim miesiącu doprowadziły do sukcesu Klientów, w związku z czym zachęcamy do lektury.

Pierwsza ze spraw dotyczyła ustawy Prawo wodne. Większość czytelników zapewne nie miała z nią styczności, co nie powinno dziwić. Inaczej jednak było w przypadku naszego Klienta, względem którego organ administracji publicznej wydał zarządzenie pokontrolne. Za tym enigmatycznym sformułowaniem kryje się możliwość władczego wydania kontrolowanemu określonych zaleceń, które ten winien wcielić w życie. Zarządzenie pokontrolne jest władczym aktem administracyjnym wydawanym przez organ wykonujący kontrolę gospodarowania wodami i adresowanym do osoby kontrolowanej, nie jest jednak decyzją administracyjną. Skoro nie jest to decyzja administracyjna, to pojawia się pytanie, w jaki skuteczny sposób można – w imieniu Klienta – zaskarżyć tego rodzaju akt? Od razu należy wyjaśnić, że nie istnieje żaden tryb administracyjny, w ramach którego możliwym byłoby odwołanie się od tegoż zarządzenia. Wyjaśnienia jednak wymaga, że podstawą do wywiedzenia stosownej skargi, w tym przypadku jest przepis art. 3 §2 pkt 4 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W toku zajęć na studiach, czy też aplikacji, nie do końca wiedzieliśmy, czym są „inne (…) akty lub czynności z zakresu administracji publicznej”, jednak poprzez sytuację naszego Klienta, uzyskaliśmy wreszcie praktyczną wiedzę w tej materii. Co istotne, dzięki powstałej na kanwie tej sprawy współpracy, niekorzystne dla Klienta zarządzenie pokontrolne zostało uchylone. Choć argumenty skargi dotyczyły przede wszystkim stanu faktycznego sprawy, to zarządzenie zostało wyeliminowane z obrotu prawnego, albowiem zdaniem Sądu, w przepisach ustawy Prawo wodne brak jest podstawy do wydania w zarządzeniu pokontrolnym władczego nakazu dokonania legalizacji, czy też likwidacji urządzeń wodnych, które to zalecenia organ nałożył na Klienta w punktach 1 i 2 kwestionowanego aktu. Z tej też przyczyny, nawet bez rozstrzygnięcia spornego stanu faktycznego, zarządzenie pokontrolne zostało uchylone.

Druga sprawa dotyczyła z kolei egzekucji w administracji. Na marginesie pragnę przedstawić, że w Kancelarii mamy takie wewnętrzne przeczucie, iż w Gminie, której organy wydają skarżone akty, nie będziemy mile widziani ani wspominani. Nie zmienia to jednak okoliczności, iż organy administracji publicznej muszą działać w sposób praworządny, czyli w granicach i na podstawie prawa, a w tym przypadku tak niewątpliwie nie jest. Stan faktyczny prezentował się następująco: organ Gminy nałożył na Klienta – mocą postanowienia – kolejną (drugą) grzywnę w celu przymuszenia do realizacji uprzednio ustalonego obowiązku o charakterze administracyjnym. Na marginesie należy wyjaśnić, iż przy pierwszej takiej grzywnie, również przeszliśmy tryb kontroli administracyjnej oraz sądowoadministracyjnej tego orzeczenia, do czego będziemy jeszcze nawiązywać, albowiem sprawy te ze sobą się łączą. W trybie art. 33 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (w poprzednim jej brzmieniu) złożyliśmy (ponownie) zarzuty, odnoszące się do tego postanowienia. Organ I instancji umorzył postępowanie w sprawie tych zarzutów, na co złożyliśmy zażalenie. Do zażalenia nie przychyliło się Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Opolu, akceptując stanowisko Organu I instancji i uznając, iż zarzuty zostały rozpatrzone w uprzednio wywołanym postępowaniu sądowoadministracyjnym, wobec czego ustalenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu są w tej materii wiążące, a nadto mają one powagę rzeczy osądzonej. W dalszej kolejności – w imieniu Klienta – wywiedliśmy skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, zarzucając w niej naruszenie przepisów postępowania oraz zastosowanie przepisów dotyczących umorzenia postępowania, które w naszej ocenie, nie powinny mieć zastosowania. Choć Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu nie zgodził się z naszą argumentacją dotyczącą kwestii formalnych, to dostrzegł jednak, iż w przypadku powołania w zarzutach podstawy statuowanej przepisem art. 33 §1 pkt 8 ww. ustawy w jej poprzednim brzmieniu (tj. zastosowania zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego), nie może być mowy o wcześniejszym rozstrzygnięciu tego zarzutu, skoro podstawa jego powołania może powstać dopiero w chwili zastosowania środka egzekucyjnego. Na kanwie przedmiotowej sprawy, środkiem tym, było powoływane na wstępie postanowienie o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia. Z uwagi na powyższe, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu Gminy, gdyż uznał, iż zarzut oparty o przepis art. 33 §1 pkt 8 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie mógł być objęty (z przyczyn oczywistych) powagą rzeczy osądzonej, a w konsekwencji bezpodstawnym było umorzenie postępowania w tym zakresie, co prowadzi do wniosku, że uzyskaliśmy wyrok korzystny dla Klienta.

Reasumując powyższe, wyprowadzić należy wniosek, że warto powierzyć nam prowadzenie Twojej sprawy administracyjnej. Niezależnie od etapu, materia ta nie tylko nas żywotnie interesuje, ale również odnotowujemy coraz więcej sukcesów w postaci pozytywnych dla naszych Klientów rozstrzygnięć, w szczególności wyroków sądów administracyjnych. Odnosi się to zarówno do spraw mniejszych (jak np. świadczenia z ustawy o pomocy społecznej), jak i większych (bezpodstawnie nałożone kary pieniężne w oparciu o ustawę prawo geologiczne i górnicze). W obliczu powyższego, nie warto dłużej czekać – skontaktuj się z nami i pozwól nam sobie pomóc.

Poinformuj znajomych

Inne artykuły na blogu

Tydzień pełen sukcesów

Miło nam poinformować, że w ostatnim czasie, zapadło kilka rozstrzygnięć w sprawach naszych Klientów, które napawają nas nie tylko ogromną dumą, ale również pozwalają pozytywnie

Więcej...

Polityka prywatności i plików cookies

Zgodnie z z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO – informujemy, że niniejszy dokumenty reguluje zasady przetwarzania Państwa danych osobowych i wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem z naszej strony internetowej i kontaktami e-mailowymi lub telefonicznymi.

Podstawowe dane:

  • Adres strony internetowej: ………………………………….. (zwana dalej „stroną”)
  • Administrator Państwa danych osobowych:  ……………………. (zwany dalej „administratorem”)
  • Adres kontaktowy: ………………………….

Skrócona wersja – najważniejsze informacje:

  • Kontaktując się z nami, przekazują nam Państwo swoje dane osobowe, a my gwarantujemy, że Państwa dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Państwa wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  • Wykorzystujemy pliki cookies własne w celu prawidłowego działania strony.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Państwa wystarczające, poniżej znajdują się dalej idące szczegóły:

§1 Dane osobowe

  1. Osoba odwiedzająca stronę lub  kontaktująca się z Administratorem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź telefonu (zwana dalej „użytkownikiem”) może przekazywać swoje dane osobowe Administratorowi za pomocą dostępnych form kontaktu,
  2. Administratorem danych osobowych Użytkownika jest Administrator.
  3. Dane przekazane Administratorowi  przetwarzane są w celach wyszczególnionych w §2
  4. Administrator gwarantuje poufność wszelkich przekazanych mu danych osobowych.
  5. Podanie danych jest zawsze dobrowolne, ale niezbędne do podjęcia przez Użytkownika kontaktu,
  6. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.
  7. Dane osobowe użytkownika będą przetwarzane do zakończenia komunikacji z nami lub, w razie podjęcia współpracy do końca okresu przedawnienia potencjalnych roszczeń z umowy. Dane zawarte na fakturach będą przetwarzane do końca okresu, przez który przepisy prawa wymagają przechowywać dokumentację rachunkową. Ponadto, część danych może być również przetwarzana po upływie wskazanych wcześniej okresów przez czas prowadzenia przez nas działalności gospodarczej w celach archiwalnych, analitycznych i statystycznych opisanych bardziej szczegółowo w §2
  8. Użytkownikowi przysługują następujące uprawnienia:
    • prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
    • prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
    • prawo do przenoszenia danych,
    • prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu, jeżeli Użytkownik uprzednio taką zgodę wyraził,
    • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora

§2 Cele i podstawy przetwarzania

Dane przetwarzane są w następujących celach:

  • odpowiedź zwrotna na otrzymane zapytanie w związku z prośbą o taki kontakt skierowaną do nas – podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda użytkownika wynikająca z zainicjowania z nami kontaktu (art. 6 ust. 1 lit. a RODO),
  • archiwizacja korespondencji przychodzącej i wychodzącej na wypadek potrzeby wykazania jej przebiegu, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),wykonania
  • jeżeli nasz kontakt doprowadzi do nawiązania współpracy, dane będą następnie przetwarzane w celu wykonanie zawartej z nami umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO)
  • wystawianie faktur, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji rachunkowej (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
  • cele archiwalne (dowodowe) na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów oraz w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • cele analityczne, takie jak dobór usług do naszych klientów, optymalizacja naszych produktów lub usług na podstawie uwag klientów, optymalizacja procesów obsługi na podstawie przebiegu obsługi sprzedaży i posprzedażowej, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • badanie satysfakcji klientów i określanie jakości naszej obsługi, co jest naszym prawie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

§3 Odbiorcy danych/podprzetwarzający dane osobowe

  1. Dane osobowe użytkownika możemy udostępniać naszym podwykonawcom, czyli podmiotom, z których usług korzystamy przy przetwarzaniu danych osobowych
  2. Dane osobowe użytkownika mogą być przekazywane do państw trzecich (znajdujących się poza Unią Europejską). Odpowiednie zabezpieczenia danych są zapewnione poprzez zatwierdzony mechanizm certyfikacji w połączeniu z egzekwowalnymi zobowiązaniami odbiorcy danych do odpowiednich zabezpieczeń (program Privacy Shield).
  3. Poniżej znajduje się lista możliwych odbiorców danych Użytkownika:
    • Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, wspierające bieżącą działalność administrator
    • Dostawca oprogramowania księgowego,
    • Dostawca oprogramowania do zarządzania projektami,
    • Dostawca pakietu biurowego,
    • Firma utrzymująca stronę na serwerze (hostingodawca),
    • Firma utrzymująca pocztę elektroniczną administratora (dostawca serwera pocztowego),
    • Odpowiednie organy publiczne w zakresie, w jakim Administrator jest zobowiązany do udostępnienia im danych.

§4 Pliki Cookies

  1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika naszej strony internetowej i przeznaczone są do korzystania z podstron tejże strony. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości strony internetowej do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika strony internetowej i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy strony internetowej korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    • utrzymanie sesji Użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła;
  3. Na naszej stronie internetowej stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  4. W ramach strony internetowej stosowane są lub mogą być stosowane następujące rodzaje plików cookies:
    • „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych strony internetowej;
    • „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    • „analityczne” – np. Google Analytics , które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy strony internetowej mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
  7. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika strony internetowej i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem strony internetowej reklamodawców, partnerów, firmy analityczno-badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

 

§5 Logi serwera

  1. Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.
  2. Logi obejmują m.in. adres IP użytkownika, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym.. Logi mogą być zapisywane i przechowywane są na serwerze.
  3. Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu identyfikacji użytkownika.
  4. Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Adam Nowak

radca prawny

Specjalizuje się w prawie gospodarczym i podatkowym. Posiada bogate doświadczenie w obsłudze prawnej spółek

Biegle posługuje się językiem angielskim.

Anna Krajewska

adwokat

Specjalizuje się w prawie autorskim. Posiada bogate doświadczenie w zakresie ochrony dóbr intelektualnych i rejestrowania znaków towarowych.

Biegle posługuje się językiem angielskim.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Ustawienia przechowywania cookies można zmienić w przeglądarce. Więcej informacji…