Skuteczne odwołanie od decyzji inspekcji sanitarnej nakładającej karę pieniężną

Odwołanie od decyzji administracyjnej radca bytom

Temat zaprezentowany w tytule wpisu, niewątpliwie jest niezwykle aktualny w naszej obecnej rzeczywistości. Niejednokrotnie w mediach można usłyszeć lub przeczytać, że za naruszenie restrykcji wprowadzanych przez administrację rządową, mogą obywatelom grozić mandaty wystawiane przez funkcjonariuszy policji, a w skrajnych przypadkach, funkcjonariusze policji mogą skierować stosowne informacje (wraz z notatkami służbowymi) do Inspekcji Sanitarnej (tzw. „sanepid”), która władna jest nakładać – w drodze decyzji administracyjnych – kary pieniężne, w kwocie nawet do 30 000,00 zł.

W skrócie należy przedstawić, że w sytuacji stwierdzenia naruszenia przez obywatela nakazów i zakazów związanych z istniejącym stanem epidemii, karę administracyjną nakłada w drodze decyzji administracyjnej państwowy powiatowy inspektor sanitarny. Trzeba pamiętać, że zaskarżenie kary nie wstrzymuje jej wykonania i należy ją opłacić w 7 dni od wydania decyzji, co jest dodatkową dolegliwością dla obywateli. Nie wyczerpano bowiem jeszcze trybów odwoławczych, a kara pieniężna już może być egzekwowana przez organ administracji publicznej w trybie egzekucji administracyjnej. Od decyzji możemy odwołać się do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Jeśli podtrzyma on decyzję o karze, można wówczas zaskarżyć ją do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Wielu obywateli z tej możliwości już skorzystało i to z pozytywnym dla siebie skutkiem.

Warto w tym miejscu zauważyć, że w ostatnim czasie zakończyło się co najmniej kilka postępowań sądowoadministracyjnych, których przedmiotem były kary nakładane w czasie stanu epidemii. Niezależnie od regionu Rzeczypospolitej Polskiej, decyzje administracyjne w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych, są powszechnie uchylane przez wojewódzkie sądy administracyjne. W okresie pomiędzy 23 września a 1 grudnia 2020 r. pojawiło się kilka interesujących orzeczeń sądów, które niezwykle krytycznie odniosły się do sposobu kształtowania prawa w okresie stanu epidemii. Najdobitniej wybrzmiało to w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 października 2020 r., gdzie przedstawiono, że przyjęta przez Radę Ministrów technika legislacyjna, polegająca na wydawaniu przez prawodawcę aktów prawnych rangi rozporządzenia, czyli aktów rangi niższej niż ustawa, po to aby ograniczać w czasie epidemii podstawowe wolności i prawa człowieka, sprzeczna jest z gwarancjami konstytucyjnymi ochrony praw i wolności obywateli. Sądownictwo administracyjne jasno wskazuje, że rozporządzenia wykonawcze Rady Ministrów, czy też Ministra Zdrowia, najczęściej wykraczają poza granice delegacji ustawowej, a przeto wydane na tej podstawie decyzje administracyjne (państwowego powiatowego inspektora inspekcji sanitarnej, czy też państwowego wojewódzkiego inspektora inspekcji sanitarnej), nie mają podstawy prawnej, a zatem dotknięte są – podług przepisów postępowania administracyjnego – kwalifikowaną wadą, skutkującą uchyleniem takich decyzji.

Drugim istotnym aspektem, na który zwracają uwagę sądy administracyjne, jest sposób procedowania spraw w przedmiocie nałożenia kar administracyjnych przez inspektorów inspekcji sanitarnej. Chodzi tutaj w szczególności o fakt nakładania kar administracyjnych w drodze decyzji, opartych wyłącznie o notatki sporządzone przez funkcjonariuszy policji. Jak wskazują powszechnie sądy administracyjne, organy administracji, czyniąc ustalenia faktyczne wyłącznie na podstawie notatek urzędowych sporządzonych przez funkcjonariuszy Policji, naruszają art. 77 § 1 KPA, nakazujący organowi administracji publicznej w sposób wyczerpujący zebrać materiał dowodowy i rozpatrzyć cały zebrany w ten sposób materiał dowodowy. Dodatkowo jest to również sprzeczne z art. 86 KPA, w przypadku pominięcia przez Organ dowodu z przesłuchania strony Nie można bowiem na etapie postępowania administracyjnego podstaw do pomijania innych dowodów i przyznawania notatce policyjnej waloru dokumentu urzędowego – żadne przepisy nie pozwalają na takie traktowanie ww. notatek.

Pamiętać przy tym należy, że w dniu 29 listopada 2020 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, którą ustawodawca próbował poprawić swoje wcześniejsze błędy legislacyjne. Zwrócić uwagę należy na okoliczność, iż jeśli chodzi o obowiązek zasłaniania ust i nosa, to niewątpliwie ustawodawca skuteczniej próbuje nałożyć powszechny obowiązek zasłaniania ust i nosa (tzw. „obowiązek maseczkowy”) – nie odnosi się on już bowiem tylko do osób chorych lub podejrzanych o zachorowanie, a może dotyczyć wszystkich obywateli. Może być zatem tak, że powołane orzecznictwo, nie będzie miało przymiotu aktualności co do stanu faktycznego powstałego po wejściu w życie powołanej powyżej zmiany ustawowej.

Reasumując, jeżeli w noc sylwestrową otrzymałeś od organów administracji publicznej „nagrodę” za świętowanie, albo w związku z prowadzeniem działalności – mimo rzekomego zakazu – inspekcja sanitarna zdecydowała o nałożeniu na Ciebie lub Twoją spółkę kary pieniężnej, nie jesteś na straconej pozycji. Przedstawić należy, że każdy wypadek wymaga dokładnej analizy i zbadania stanu prawnego, który w obliczu zbyt szerokiego zakresu rozporządzeń wykonawczych, może działać na Twoją korzyść. Potwierdzają to powołane powyżej orzeczenia. Sposób procedowania postępowań w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej odbiega również od modelu kodeksowego, co niewątpliwie może stanowić dodatkowy argument dla uchylenia takiej decyzji administracyjnej.

Pamiętajcie – z uwagi na krótkie terminy na zgłoszenie środków zaskarżenia – nie ma czasu do stracenia, wobec czego warto niezwłocznie skontaktować się z profesjonalistą, celem oceny możliwości powodzenia skutecznego dochodzenia Twoich praw. Przypominamy, że w zakładce „kontakt” znajdziecie niezbędne dane kontaktowe, a my nie ukrywamy, że Kodeks postępowania administracyjnego to nasza ulubiona procedura.

Poinformuj znajomych

Inne artykuły na blogu

Tydzień pełen sukcesów

Miło nam poinformować, że w ostatnim czasie, zapadło kilka rozstrzygnięć w sprawach naszych Klientów, które napawają nas nie tylko ogromną dumą, ale również pozwalają pozytywnie

Więcej...

Polityka prywatności i plików cookies

Zgodnie z z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO – informujemy, że niniejszy dokumenty reguluje zasady przetwarzania Państwa danych osobowych i wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem z naszej strony internetowej i kontaktami e-mailowymi lub telefonicznymi.

Podstawowe dane:

  • Adres strony internetowej: ………………………………….. (zwana dalej „stroną”)
  • Administrator Państwa danych osobowych:  ……………………. (zwany dalej „administratorem”)
  • Adres kontaktowy: ………………………….

Skrócona wersja – najważniejsze informacje:

  • Kontaktując się z nami, przekazują nam Państwo swoje dane osobowe, a my gwarantujemy, że Państwa dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Państwa wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  • Wykorzystujemy pliki cookies własne w celu prawidłowego działania strony.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Państwa wystarczające, poniżej znajdują się dalej idące szczegóły:

§1 Dane osobowe

  1. Osoba odwiedzająca stronę lub  kontaktująca się z Administratorem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź telefonu (zwana dalej „użytkownikiem”) może przekazywać swoje dane osobowe Administratorowi za pomocą dostępnych form kontaktu,
  2. Administratorem danych osobowych Użytkownika jest Administrator.
  3. Dane przekazane Administratorowi  przetwarzane są w celach wyszczególnionych w §2
  4. Administrator gwarantuje poufność wszelkich przekazanych mu danych osobowych.
  5. Podanie danych jest zawsze dobrowolne, ale niezbędne do podjęcia przez Użytkownika kontaktu,
  6. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.
  7. Dane osobowe użytkownika będą przetwarzane do zakończenia komunikacji z nami lub, w razie podjęcia współpracy do końca okresu przedawnienia potencjalnych roszczeń z umowy. Dane zawarte na fakturach będą przetwarzane do końca okresu, przez który przepisy prawa wymagają przechowywać dokumentację rachunkową. Ponadto, część danych może być również przetwarzana po upływie wskazanych wcześniej okresów przez czas prowadzenia przez nas działalności gospodarczej w celach archiwalnych, analitycznych i statystycznych opisanych bardziej szczegółowo w §2
  8. Użytkownikowi przysługują następujące uprawnienia:
    • prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
    • prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
    • prawo do przenoszenia danych,
    • prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu, jeżeli Użytkownik uprzednio taką zgodę wyraził,
    • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora

§2 Cele i podstawy przetwarzania

Dane przetwarzane są w następujących celach:

  • odpowiedź zwrotna na otrzymane zapytanie w związku z prośbą o taki kontakt skierowaną do nas – podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda użytkownika wynikająca z zainicjowania z nami kontaktu (art. 6 ust. 1 lit. a RODO),
  • archiwizacja korespondencji przychodzącej i wychodzącej na wypadek potrzeby wykazania jej przebiegu, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),wykonania
  • jeżeli nasz kontakt doprowadzi do nawiązania współpracy, dane będą następnie przetwarzane w celu wykonanie zawartej z nami umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO)
  • wystawianie faktur, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji rachunkowej (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
  • cele archiwalne (dowodowe) na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów oraz w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • cele analityczne, takie jak dobór usług do naszych klientów, optymalizacja naszych produktów lub usług na podstawie uwag klientów, optymalizacja procesów obsługi na podstawie przebiegu obsługi sprzedaży i posprzedażowej, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • badanie satysfakcji klientów i określanie jakości naszej obsługi, co jest naszym prawie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

§3 Odbiorcy danych/podprzetwarzający dane osobowe

  1. Dane osobowe użytkownika możemy udostępniać naszym podwykonawcom, czyli podmiotom, z których usług korzystamy przy przetwarzaniu danych osobowych
  2. Dane osobowe użytkownika mogą być przekazywane do państw trzecich (znajdujących się poza Unią Europejską). Odpowiednie zabezpieczenia danych są zapewnione poprzez zatwierdzony mechanizm certyfikacji w połączeniu z egzekwowalnymi zobowiązaniami odbiorcy danych do odpowiednich zabezpieczeń (program Privacy Shield).
  3. Poniżej znajduje się lista możliwych odbiorców danych Użytkownika:
    • Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, wspierające bieżącą działalność administrator
    • Dostawca oprogramowania księgowego,
    • Dostawca oprogramowania do zarządzania projektami,
    • Dostawca pakietu biurowego,
    • Firma utrzymująca stronę na serwerze (hostingodawca),
    • Firma utrzymująca pocztę elektroniczną administratora (dostawca serwera pocztowego),
    • Odpowiednie organy publiczne w zakresie, w jakim Administrator jest zobowiązany do udostępnienia im danych.

§4 Pliki Cookies

  1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika naszej strony internetowej i przeznaczone są do korzystania z podstron tejże strony. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości strony internetowej do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika strony internetowej i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy strony internetowej korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    • utrzymanie sesji Użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła;
  3. Na naszej stronie internetowej stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  4. W ramach strony internetowej stosowane są lub mogą być stosowane następujące rodzaje plików cookies:
    • „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych strony internetowej;
    • „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    • „analityczne” – np. Google Analytics , które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy strony internetowej mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
  7. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika strony internetowej i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem strony internetowej reklamodawców, partnerów, firmy analityczno-badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

 

§5 Logi serwera

  1. Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.
  2. Logi obejmują m.in. adres IP użytkownika, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym.. Logi mogą być zapisywane i przechowywane są na serwerze.
  3. Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu identyfikacji użytkownika.
  4. Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Adam Nowak

radca prawny

Specjalizuje się w prawie gospodarczym i podatkowym. Posiada bogate doświadczenie w obsłudze prawnej spółek

Biegle posługuje się językiem angielskim.

Anna Krajewska

adwokat

Specjalizuje się w prawie autorskim. Posiada bogate doświadczenie w zakresie ochrony dóbr intelektualnych i rejestrowania znaków towarowych.

Biegle posługuje się językiem angielskim.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Ustawienia przechowywania cookies można zmienić w przeglądarce. Więcej informacji…